Guest post : organizarea timpului
Salutare tuturor, sunt Andreea, co-writer
la blogul lui Alex Zaharia si astazi vreau sa va dau cateva
sugestii referitoare la cum va puteti organiza cat mai eficient timpul.
Dupa cum stiti cu totii, traim intr-o lume
in care suntem fortati sa facem totul pe fuga, in conditiile in care ziua are
in prezent doar 16 ore (conform specialistilor, in urmatorii ani, ziua va
reveni la 24 de ore, moment pe care il asteptam cu totii).
Dar ce facem cand trebuie sa ne impartim
intre job, familie, scoala, treburi casnice, cumparaturi, achitarea facturilor
si multe altele? Bineinteles ca somnul si relaxarea cad pe ultimul loc.
Problema ar trebui abordata in functie de
activitatile pe care le are fiecare individ in parte.
Spre exemplu, o persoana de sex feminin,
pe la 30 de ani, cu un job full time, ,,pierde” in medie 10 ore pe zi :
programul de lucru si drumul. Teoretic ii raman 14, din care 8 sunt de somn. Scazand, ramanem la 6 ore. Sa spunem
ca persoana are si familie: ajunge acasa la ora 5, la 5 jumatate serveste masa,
iar apoi spala vasele pana la 6. Petrece un timp cu sotul si copiii, ii ajuta
la teme si se face ora de culcare. De ingrijire personala nici nu mai poate fi
vorba, sau de curatenie in casa. Acestea sunt lasate pentru weekend. Dar ce
facem atunci cand persoana trebuie sa mearga la doctor si nu se poate invoi de
la munca? Ce activitate sacrificam? Multi ar spune, somnul.
Situatia prezentata mai sus este cea mai
obisnuita in zilele noastre. Acestea sunt persoanele care ar trebui sa se
planga ca nu au timp sa faca toate activitatile pe care si le-au propus, nu
studentii sau elevii, pe care ii auzim din ce in ce mai des ca nu au timp sa mearga la shopping de exemplu.
Pentru persoanele cu un job part time, sau
pentru elevi si studenti, organizarea timpului este mai usoara.
De exemplu, daca trebuie sa te duci la job/facultate, iar apoi sa faci si
alte activitati, ar fi bine sa tii cont de urmatoarele sfaturi:
- incearca sa faci o ierarhie a
activitatilor: care este cea mai urgenta si care mai poate astepta; de exemplu:
factura avand data scadenta peste 2 zile este mai importanta decat oja cu
sclipici vazuta in mall.
- stabileste un traseu al locurilor in care
trebuie sa ajungi si incerca sa grupezi activitatile in functie de zona lor; de
exemplu: daca facultatea ta e in Centru, cauta sa faci toate activitatile care
sunt plasate in zona ( daca vrei sa iti cumperi haine dintr-un magazin care se
gaseste si prin zona, ia-le de acolo, nu mai merge pana in Mall).
- daca ai multe drumuri de facut
intr-o zi, alege mijlocul de transport care circula cat mai repede. Incearca sa eviti aglomeratia, daca mergi
intr-un loc in care nu ai mai fost, intereseaza-te in prealabil cum este
traficul, astfel incat sa nu pierzi minute pretioase la semafor sau in
ambuteiaj.
- alege-ti cu grija partenerii de drum:
tuturor ne place sa fim insotiti atunci cand mergem undeva, dar daca persoana
care merge cu noi este foarte inceata sau se opreste in fiecare magazin pe care
il vede, se va pierde foarte mult timp. In functie de activitatile pe care le
aveti de facut, alegeti-va insotitorii cu grija.
- nu amana activitatile: daca esti intr-o
zona unde ai putea de exemplu sa platesti o factura, rezolva problema atunci,
nu te mai duce acasa sau in alta parte, deoarece vei devansa toate treburile si
te vei aglomera foarte tare.
- nu te intoarce acasa, ca mai apoi sa
pleci iar in oras: daca stii ca ai de rezolvat ceva cand te intorci de la job
sau facultate, rezolva atunci. Ajungand acasa, nu vei face decat sa ingreunezi
situatia, iar oboseala isi va spune cuvantul, amanand activitatea pentru alta
zi.
- daca ai de lucrat la un proiect pentru
facultate, apuca-te din timp de el, pentru ca la sfarsit de semestru vei avea
mai multe si iti va fi foarte greu sa le termini pe toate.
- in sesiune, apuca-te din timp de
invatat, nu lasa totul pentru ultima seara. Chiar daca ti se pare ,,uncool” sa
inveti din timp, vei scuti o buna perioada de invatat in timpul vacantei de
vara, pentru ca nu vei avea restante si de ce nu, chiar si bani.
- daca stii ca ai de rezolvat ceva in
casa, de exemplu sa faci curat, sau sa gatesti, apuca-te atunci cand te simti
odihnit si nu lasa alti factori sa te perturbe: de exemplu, nu purta
conversatii telefonice pana nu ai terminat treaba, nu iti distrage atentia cu
SMS-uri sau cu pc-ul.
Cam acestea ar fi in linii mari, cateva
sfaturi referitoare la organizarea timpului. Nu uitati ca disciplina este totul
si ca unii dintre voi sunt chiar norocosi ca au mai mult de 8 ore ramase in
timpul zilei pentru diverse activitati.
Voi cum va organizati timpul?
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.